Metsäteollisuuden koulukampanjakilpailun voitto Taavetin koululle Luumäelle

Metsäteollisuuden Mahdollisuuksien metsä -koulukampanjaan liittyneen kilpailun voittajaluokat on palkittu tänään Metsämessuilla Helsingin Messukeskuksessa.  Metsä Group, Stora Enso ja UPM jakoivat luokkaretkistipendirahaa voittajaluokille yhteensä 10 000 €. Voittajaksi nousi Luumäellä sijaitsevan Taavetin koulun työ ”Persoonasta viis, metsään siis”.

Lähes 200 metsäteollisuuden asiantuntijaa vieraili lokakuussa noin 300 9.-luokassa ympäri Suomea. Vierailujen aikana lanseerattiin Työ kasvaa puissa -kilpailu, jossa koululaiset laativat työpaikkailmoituksia kuvitteellisille metsäteollisuusyrityksille.

Kilpailutöitä palautettiin lähes 100. Korkeatasoisista töistä haluttiin palkita yhteensä seitsemän. Työt oli toteutettu monin eri tavoin, esimerkiksi videoin, valokuvin, piirroksin ja hyödyntämällä sosiaalista mediaa. Töihin haettiin mm. metsureita, markkinointijohtajia, tuotesuunnittelijoita, puunhalaajia, pihkan kerääjiä ja MATteja, eli metsäalan työnvälittäjiä. Nuorten perusteluissa, miksi metsäalalle kannattaa hakeutua töihin, nousi erityisesti esiin alan ekologisuus. Uusiutumattomista raaka-aineista valmistetuille tuotteille haettiin korvaavia puupohjaisia tuotteita. Nuoret olivat ideoineet uusia tuotteita, kuten biopolttoaineita, komposiittiautoja ja puupohjaista kosmetiikkaa.

Metsämiehet-videon sanoma: metsäala sopii jokaiselle

Voittajatöiden valinnassa korostettiin toteutuksen omaperäisyyttä, metsäalan työtehtävien monipuolista ja kekseliästä esittelyä sekä mielenkiintoisesti esiteltyjä perusteluja sille, miksi alalle kannattaa hakeutua töihin.

Taavetin koulun oppilaille oli kouluvierailulta jäänyt päällimmäisenä mieleen metsäalan eri ammattien ja mielenkiintoisten työtehtävien ja tuotteiden kirjo. He saivat idean kilpailutyöhön siitä, että käsitys metsäalan töistä raskaina metsuritöinä tarvitsee päivitystä. Inka Kuningas ja Eeva Kuningas 9D-luokalta kertovat, että videon tekeminen ryhmätyönä oli ollut hauska ja erilainen oppimiskokemus. Videon slogan ”Persoonasta viis, metsään siis” viestittää, että metsäala sopii jokaiselle.

Koulutuspoliittinen asiantuntija Anne Kettunen Metsäteollisuus ry:stä toteaa, että metsäalalle työllistyy monien eri koulutustaustojen kautta, ja alan työtehtävien kirjo on laaja, joten erilaisia osaajia tarvitaan. Nuoria halutaan houkutella töihin metsäteollisuuteen, sillä alan opintoihin tarvitaan lisää hakijoita ja lähivuosien eläköityminen lisää työvoiman tarvetta. Metsäteollisuus työllistää noin 50 000 henkilöä, ja koko metsäsektorilla on noin 160 000 työpaikkaa.

Palkitut luokat:
4 000€ Taavetin koulu 9D, Luumäki
1 000€ Aleksanteri Kenan koulu 9D, Sodankylä
1 000€ Humppilan yläaste 9. lk, Humppila
1 000€ Kankarisveden koulu 9B, Jämsänkoski
1 000€ Pellonpuiston koulu 9-luokkien kansainvälisyysryhmä, Huittinen
1 000€ Pohjoispuiston koulu 9A, Hyvinkää
1 000€ Kestilän koulu 9. lk, Siikalatva

Palkitut työt ovat esillä www.metsapuhuu.fi -sivuilla. Mahdollisuuksien metsä -kampanjan ja Työ kasvaa puissa -kilpailun järjestivät Metsäteollisuus ry, Metsä Group, Stora Enso ja UPM sekä Suomen Metsäyhdistys ja valtakunnallinen Metsä puhuu -hanke.

Anne Kettunen, koulutuspoliittinen asiantuntija, Metsäteollisuus ry, 09 132 6654