Metsäteollisuuden investoinnit elpymässä kuluvana vuonna

Elinkeinoelämän Keskusliiton tuoreen investointikyselyn mukaan metsäteollisuuden investoinnit kotimaassa olivat vuonna 2010 lähes 650 miljoonaa euroa eli miltei neljänneksen enemmän kuin edellisenä vuonna.

Vuonna 2011 metsäteollisuuden investointien ennakoidaan lisääntyvän edelleen ripeästi ja kohoavan lähes 900 miljoonaan euroon eli lähelle viime vuosikymmenen keskimääräistä tasoa. Kuluvana vuonna metsäteollisuuden investointien arvioidaan olevan miltei viidennes koko tehdasteollisuuden investoinneista.

Tänä vuonna metsäteollisuusinvestoinneista puolet eli noin 450 miljoonaa euroa kohdistuu vanhan kapasiteetin korvaamiseen, kolmannes on rationalisointi-investointeja ja runsas 10 prosenttia suunnataan kapasiteetin lisäämiseen.

Vuonna 2009 suomalaisten metsäteollisuusyritysten investoinnit ulkomailla olivat varsin korkealla tasolla, 1,3 miljardia euroa. Ennakkotietojen mukaan vuonna 2010 investoinnit ulkomailla laskivat runsaaseen 500 miljoonaan euroon.