Metsänhoitoyhdistyslaki hyväksytty hallituksessa – lain ripeä eteneminen koko metsäsektorin etu

Lakiuudistuksella luodaan kaikille toimijoille mahdollisuudet tasapuoliseen kilpailuun metsäpalvelumarkkinoilla. ”On erinomaista, että koko metsäsektorille keskeinen lakiuudistus on nyt edennyt eduskuntakäsittelyyn. Lakiesitys on käsiteltävä nopeassa aikataulussa ja tiiviissä yhteistyössä metsäsektorin kanssa”, sanoo Tomi Salo, Metsäteollisuus ry:n metsäjohtaja.

Muutoksella vauhditetaan metsäpalvelumarkkinoiden kasvua sekä palveluiden monipuolistumista ja laadullista kehitystä. Uudistus hyödyttää eniten metsänomistajaa, joka voi ostaa palvelut sieltä, missä palvelujen laatu ja hinta vastaavat parhaiten hänen omia tarpeitaan. Suomalainen metsänomistajakunta on monipuolistumassa ja metsäpalvelutarpeita on tulevaisuudessa entistä enemmän.

Metsänhoitoyhdistyslain uudistus on tervetullut edistysaskel suomalaisen metsänomistuksen kehittämisessä ammattimaisempaan suuntaan. Lain ripeä valmistuminen edesauttaa parhaalla mahdollisella tavalla sekä metsänhoitoyhdistysten että muiden metsäsektorin toimijoiden valmistautumista muutokseen.

Lain on määrä tulla voimaan vuoden 2015 alusta. Metsänhoitoyhdistysten oikeus metsänhoitomaksuihin poistettaisiin kuitenkin jo 1.1.2014 alkaen. Metsänomistajille pakollinen metsänhoitomaksu kerättäisiin takautuvasti viimeisen kerran vuodelta 2013.

Lisätietoja: Tomi Salo, metsäjohtaja, Metsäteollisuus ry, puh. 09 132 6610, 045 875 8911

Lisätietoja antaa

Tomi Salo