Merkittävä osa myrskypuusta on jo ostettu

Metsäteollisuus on ostanut jo noin 1,5 – 2 miljoonaa kuutiota heinäkuun lopun Asta-myrskyssä kaatunutta puuta. Arvioiden mukaan myrskyssä kaatui jopa 3 miljoonaa kuutiota puuta.

”Monelle metsänomistajalle tämä poikkeuksellinen myrsky on ollut järkytys. Vuosikymmeniä vaalittua metsää kaatui hetkessä. Teollisuus tekee kaiken voitavansa, jotta puut saataisiin korjattua nopeasti ennen kuin ne alkavat sinistyä”, sanoo metsä- ja infrastruktuurijohtaja Anders Portin Metsäteollisuus ry:stä.

”Korjuukaluston siirtäminen myrskyalueille vie aikansa eikä metsäkoneitakaan ole rajattomasti käytössä. Korjuukustannukset ovat vähintään puolitoistakertaiset normaaliin verrattuna. Lisäksi työ on hyvin aikaa vievää ja vaarallista, koska puut ovat kaatuneet ristiin rastiin toistensa päälle. Myrskypuiden korjaaminen pitää aina jättää ammattitekijöille”, muistuttaa Portin.

"Niiden metsäkeskusten alueella, joilla myrsky riehui, on elokuun ensimmäisten viikkojen aikana ostettu huomattavasti normaalia enemmän puuta", kertoo Metsäteollisuus ry:n metsäasiantuntija Anu Islander, joka seuraa työkseen puukauppaa.

Myrskyssä pahiten vaurioitunut puu käytetään selluteollisuudessa paperin raaka-aineeksi. Jonkin verran tukkipuuta voidaan myös sahata esimerkiksi rakennusmateriaaliksi.

"Metsässä katkenneita tukkeja ei voida käyttää sahatavaran raaka-aineeksi. Suurin osa Suomessa valmistetusta sahatavarasta menee vaativiin rakennuskohteisiin, joissa voidaan laatu- ja vastuukysymysten vuoksi käyttää vain ensiluokkaista raaka-ainetta" kertoo saha- ja levyteollisuuspäällikkö Aila Janatuinen Metsäteollisuus ry:stä.

Lisätietoja antavat:
Anders Portin, johtaja, metsä- ja infrastruktuuriasiat, Metsäteollisuus ry, puh, 040 – 586 6179

Anu Islander, metsäasiantuntija,
Metsäteollisuus ry, 040 – 729 3678

Aila Janatuinen, saha- ja levyteollisuuspäällikkö, Metsäteollisuus ry, puh. 040 – 539 6670