Mekaanisen metsäteollisuuden työehtosopimusneuvotteluissa ei löytynyt ratkaisua

Metsäteollisuus ry:n ja mekaanisen metsäteollisuuden työntekijöitä edustavan Puuliiton välillä ei päästy neuvotteluratkaisuun uudesta työehtosopimuksesta. Neuvottelut päättyivät palkankorotusmallia ja -tasoa koskeviin näkemyseroihin. Metsäteollisuus ry:n tavoitteena on päästä jatkamaan neuvotteluja mahdollisimman pian.

Mekaanisen metsäteollisuuden nopea käänne heikompaan ei anna mahdollisuutta lisätä kustannuksia. Suomessa toimivan metsäteollisuuden on tehostettava kaikkia toimintoja kannattavuuden parantamiseksi.

Metsäteollisuuden eri sektoreiden työehtosopimuksista neuvotellaan täysin erilaisessa tilanteessa kuin muussa vientiteollisuudessa. Metsäteollisuuden kotimainen kustannustaso on noussut yli kilpailijamaiden samalla kun lopputuotteiden reaalihinnat ovat laskeneet.

Mekaanisen metsäteollisuuden työehtosopimuksen piiriin kuuluu noin 20 000 työntekijää. He työskentelevät pääosin sahoilla, levy- ja vaneritehtailla sekä taloteollisuudessa.

Lisätietoja antaa:

Jari Forss, työmarkkinajohtaja, Metsäteollisuus ry,