Maailmanluokan osaamista nyt ja tulevaisuudessa – metsäteollisuuden koulutuksen ja osaamisen kehittämisen tavoitteet

Osaamisen ja koulutuksen merkitys yritysten ja yhteiskunnan strategisena menestystekijänä kasvaa jatkuvasti. Koulutusta on kehitettävä työelämän tulevia tarpeita ennakoiden, jotta suomalainen osaamispääoma vahvistuu.

Tarvitaan monipuolista ja vahvaa osaamista

Korkeakouluista tarvitaan vahvoja osaamiskeskuksia metsäteollisuudelle tärkeille aloille. Teollisuus tarvitsee myös jatkossa ammattilaisia ja osaajia. Koulutusohjelmien ja tutkintojen on vastattava uudistuvan teollisuuden ja kasvavan biotalouden tarpeita ja puun on oltava tasavertaisessa asemassa rakentamisen opetuksessa.

Lisäarvoa suomalaisesta puusta

Näillä eväin suomalaisesta puusta syntyy asiakkaiden ja kuluttajien haluamia tuotteita ja uusia innovaatioita. Uudistamalla ja kasvattamalla Suomen metsäklusterin osaamispääomaa hyödynnetään suomalaisen puun monipuoliset mahdollisuudet ja luodaan hyvinvointia eri puolille Suomea.

Tavoitteellista osaamisen kehittämistä

Maailmanluokan osaamista nyt ja tulevaisuudessa -julkaisu sisältää tavoitteet metsäteollisuuden ja -klusterin osaamisen ja koulutuksen kehittämiselle.