Lokakuun puukauppa

Metsäteollisuus osti lokakuussa yksityismetsistä 4,2 miljoonaa kuutiota puuta, mikä oli 9 % vähemmän kuin viime vuoden lokakuussa.

Tammi – lokakuussa on ostettu 37,2 miljoonaa kuutiota puuta, mikä ylittää 49 prosentilla edellisvuoden saman aikavälin ostot. Sahatavaran ja vanerin raaka-aineeksi käytettävien tukkien ostomäärä on kasvanut tänä vuonna eniten. Mäntytukkia on ostettu yli 70 % enemmän edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna. Kuusi- ja koivutukkia on ostettu yli 45 % ja kuitupuuta lähes 40 % edellisvuotta enemmän. Pystykauppojen osuus oli 87 % ostomäärästä.

Vuoden 2006 lokakuuhun verrattuna mänty- ja kuusitukin kantohinnat ovat nousseet yli 30 %, koivutukin 10 %, kuusikuidun 8 % ja mänty- ja koivukuidun noin 20 %. Kantohintojen nousu tasaantui kesän huipun jälkeen. Mäntytukin kantohinta oli lokakuussa keskimäärin 68 euroa, kuusitukin 69 euroa ja koivutukin 48 euroa/m3. Mänty- ja koivukuidun kantohinta oli keskimäärin 16 – 17 euroa/m3 ja kuusikuidun 24 euroa/m3.

Jatkossa puukauppatiedot julkaistaan kuukausittain kunkin kuukauden 10. päivän jälkeen Metsäteollisuus ry:n uutiskirjeenä.

Tilaa uutiskirje ja tiedotteet