Lähes 6 000 nuorta kesätöihin metsäteollisuuteen

Metsäteollisuuden tuotantolaitokset ympäri Suomen ovat palkanneet tänäkin kesänä lähes 6 000 nuorta kesätyöntekijöiksi. Töitä ovat saaneet niin tehdaspaikkakunnan omat nuoret kuin alan opiskelijatkin. Kesätöiden kirjo vaihtelee tuotannosta hallinnollisiin tehtäviin.

Kesätyöpaikoista kova kilpailu

Nuoret ovat olleet kiinnostuneita metsäteollisuuden tarjoamista kesätyöpaikoista ja yrityksiin on tulvinut hakemuksia. Monella paikkakunnalla paperitehdas tai puutuotteiden valmistaja on kunnan jälkeen suurin työnantaja ja on näin ollen varsin tunnettu työnantaja.

Kesätyö tai vierailu teollisuudessa antaa parhaimman kuvan toimialasta

Taloudellisen tiedotustoimiston (TAT) teettämän tutkimuksen mukaan nuoret haluaisivat mieluiten saada tietoa tulevaisuuden työpaikoista omakohtaisten kokemusten kautta. Nuoret toivovat enemmän yritysvierailuja ja opintokäyntejä koulutus- ja uravalintojensa pohjaksi. Taloudellisen Tiedotustoimiston koulupalvelun päällikkö Markku Tenkamaan mukaan tämä on asettaa haasteen niin yrityksille kuin kouluillekin: nuorten työelämään tutustumista on lisättävä ja sen laatua on parannettava.

Koululaisten yritysvierailuja vauhditetaan bussirahalla

Metsäteollisuus ry tarjoaa kouluille bussirahaa, joka mahdollistaa koululaisten vierailut ja tutustumiskäynnit metsäteollisuuden tuotantolaitoksiin. Tehdasvierailuilla nuoret ja heidän opettajansa pääsevät tutustumaan teollisuuden tarjoamiin monipuolisiin työtehtäviin ja eri ammatteihin.

Päivi Luoma, koulutus ja osaaminen -ryhmän päällikkö, Metsäteollisuus ry, puh. 09 132 6626, 040 542 9926