Kotimainen huonekalu ja puu sisustuksessa – valinta ympäristön puolesta

Ekologisuuden merkitys on nostanut puun arvostusta uusiutuvana raaka-aineena. Tämä valaa uskoa myös suomalaiseen puusepänteollisuuteen. Ala on parhaillaan näkyvästi esillä Habitare-messuilla Helsingissä.

Puun työstämisen ja käsittelyn ammattitaito on aina ollut suomalaisen puusepänteollisuuden vahvuus. Viime vuosina puusepänteollisuuden yritykset ovat investoineet aktiivisesti uuteen tuotantoteknologiaan, jolla on nostanut tuotteiden laatua ja luotu paremmat edellytykset kehittää yksilöllisiä ja kilpailukykyisiä tuotteita.

Huonekalujen valmistus on suurin puusepänteollisuuden ala

Suomen puusepänteollisuuden tuotannon bruttoarvo oli vuonna 2007 noin 3,5 miljardia euroa. Rakennuspuusepänteollisuustuotteiden valmistuksen arvo oli noin 1,2 miljardia euroa, mikä oli 34 prosenttia tuotannon bruttoarvosta. Huonekalutuotannon osuus oli noin 1,4 miljardia euroa (39 prosenttia). Puutalojen valmistuksen osuus oli 27 prosenttia, mikä oli lähes miljardi euroa.

Puusta valmistetut tuotteet varastoivat hiiltä

Puusta valmistetut tuotteet, jotka toimivat hiilivarastoina koko elinkaarensa ajan, ovat ilmastoystävällinen sisustamisen ja rakentamisen vaihtoehto. Kasvaessaan puu sitoo itseensä hiilidioksidia. Noin puolet puun massasta on hiiltä.

Käytön jälkeen tuotteet voidaan kierrättää ja elinkaarensa päätteeksi polttaa energiaksi. Näin tuotteet toimivat bioenergian lähteinä ja korvaavat fossiilisia polttoaineita. Puutuotteiden pitkän käyttöiän aikana tilalle kasvaa uusi puu.

Puusta voi rakentaa energiatehokkuudeltaan jopa parempia rakennuksia kuin muista materiaaleista. Puu sopii hyvin matalaenergia- ja jopa nollaenergiarakentamiseen.

Antro Säilä, johtaja, Liiketoiminta- ja innovaatioympäristö, Metsäteollisuus ry, puh. 040 589 1891