Korjaus tiedotteeseen "Pro pitää pilkkanaan suomalaista työmarkkinalainsäädäntöä": Lakon varhennus koskee vain UPM:n Kymin tehdasta

Ammattiliitto Pro ilmoitti aikaistavansa UPM:n Kymin tehtaan lakkoa kahdella päivällä laittomasti. Tämä on jo Pron kahdeksas lainvastainen työtaistelutoimi toimihenkilöiden työehtokiistassa.

KORJAUS edelliseen tiedotteeseen: Lakon aikaistus ei koske muita UPM:n tehtaita eikä Sappi Finlandin Kirkniemen tehdasta.

"Pro ei kunnioita ollenkaan yhteisiä työlainsäädännön pelisääntöjä, vaan toimii johdonmukaisesti vastoin lakia", sanoo Metsäteollisuus ry:n varatoimitusjohtaja Jari Forss.

"Pron toiminta osoittaa, että uuden hallituksen on syytä aloittaa välittömästi työrauhalainsäädännön uudistaminen", Forss jatkaa.

"Kiistakysymykset eivät ole missään suhteessa Pron työtaistelutoimiin. Olemme edelleen valmiit 2,5 prosentin palkankorotuksiin, kuten aiemmin keväällä sovimme paperiteollisuuden työntekijöiden ja ylempien toimihenkilöiden kanssa. Samoin olemme valmiit yhteistyössä kehittämään paikallisia palkkausjärjestelmiä."

Pro on järjestänyt lukuisia laittomia lakkoja

Pro on järjestänyt useita laittomia työtaistelutoimia kiistan aikana. Viimeksi 5.5. Pro ilmoitti Rauman satamaoperaattoreiden tukilakosta. Toukokuun alussa Pro aloitti UPM:n toimihenkilöiden kolmipäiväisen laittoman lakon. Pääsiäisenä liitto ilmoitti aikaistavansa Stora Enson ja Metsäliiton lakkoa päivällä. Huhtikuun lopulla Storan Enson ja Eforan Oulun toimihenkilöitä sekä Storan Enson Kotkan ja Anjalan palvelukeskuksen toimihenkilöitä kehotettiin laittomaan työtaisteluun. Lisäksi Pro syyllistyi työlainsäädännön rikkomiseen jo työmarkkinakiistan alkuvaiheessa, kun se aloitti ylityökiellon työehtosopimuksen voimassaoloaikana.

Lisätietoja antaa:
Jari Forss, varatoimitusjohtaja, Metsäteollisuus ry,
puh. 09 132 4440, 040 570 7652

Seuraa työmarkkinatilanteen kehitystä verkkopalvelustamme.