Kööpenhamina: Takaisin puuhun

Metsäteollisuus odottaa Kööpenhaminan ilmastokokoukselta selkeitä kannanottoja puunkäytön ja kestävän metsätalouden puolesta. Se tarkoittaisi uusiutuvan puun renessanssia kaikkialla maailmassa.

Puutuotteilla ja kestävällä metsätaloudella on merkittävä rooli ilmastonmuutoksen torjumisessa. Kansainvälinen ilmastopaneeli (IPCC) on kirjannut, että metsien hyvä kasvukunto, kestävä metsätalous ja puusta valmistetut tuotteet ovat mitä mainioin tapa suojella ilmastoa. Nämä Suomelle erityisen tärkeät asiat ovat myös EU:n agendalla, kun neuvottelut Kööpenhaminassa ensiviikolla alkavat.

Uudessa ilmastosopimuksessa on tunnustettava puutuotteiden merkitys pitkäaikaisina hiilivarastoina. Tämä olisi ilmastopolitiikassa merkittävä askel eteenpäin sekä kannustaisi puun ja metsien kestävään käyttöön. Tämä vähentäisi osaltaan myös trooppisten metsien hävittämistä, joka on suuri päästölähde.

Hiilidioksidia ilmakehästä poistava kestävä metsätalous tuottaa jatkuvasti uusiutuvaa ja hiiltä varastoivaa puuraaka-ainetta. Tämä tarjoaa ainutlaatuisen tavan rakentaa vähähiilistä yhteiskuntaa. Puusta valmistetuilla tuotteilla vastataan kasvavan kulutuksen tarpeisiin – rakentamiseen, sisustamiseen ja pakkaamiseen – ilmastoystävällisesti.

Kööpenhaminassa keskustelua käydään myös hiilidioksidin keinotekoisesta talteenotosta. On hyvä muistaa, että kestävä metsätalous ja hiiltä varastoivien puutuotteiden käytön lisääminen on ollut luonnonmukaista hiilen talteenottoa jo vuosituhansien ajan ja on sitä jatkossakin. Kavereiden kesken puhutaan luomu-CCS:stä. (CCS= Carbon Capture and Storage)

Puun hyvä ilmastostatus on ilmainen keino hidastaa ilmastonmuutosta kaikkialla maailmassa. Annetaan uusiutumattomille ja fossiilisille raaka-aineille kyytiä – mennään takaisin puuhun. Tässä Suomella on monipuolisena puun käyttäjänä mahdollisuus olla nyt ja jatkossa aloitteellinen.

Täällä Ahti Fagerblom,
pienen merenneidon maa

Ps. Köpiksessa kirjaimellisesti istutaan tämän asian päällä ja äärellä, sillä neuvotteluja käydään tanskalaisilla puutuoleilla puusta valmistettujen pöytien ympärillä.

Tämä on yksi muistutus neuvottelijoille puutuotteiden tärkeydestä. Luultavasti myös sinä olet tällä hetkellä puusta valmistettujen huonekalujen, kartonkipakkausten ja papereiden keskellä. Siellä se on puun aikanaan sitoma hiili varastoituneena eikä ilmakehää häiriköimässä.

Kirjoittaja on Metsäteollisuus ry:n ilmastopäällikkö, joka seuraa Kööpenhaminan ilmastokokouksen ilmiöitä ja päätöksentekoa maalta, mereltä ja ilmasta. Ilmastokokoukseen liittyviä juttuja ilmestyy neuvottelujen ajan tällä samalla kanavalla.