Kööpenhamina: Puunkäytöstä luopuminen olisi paluu fossiilien maailmaan

Metsistä käytävä ilmastokeskustelu muistuttaa väittelyä omenoiden ja appelsiinien paremmuudesta. Trooppisten metsien hävitys niputetaan yhteen keskusteluun kestävän metsätalouden kanssa.

Ilmastopolitiikassa on pitkään haikailtu vihreämpiä yhteiskuntia ja uusiutuviin luonnonvaroihin perustuvaa elämäntapaa. Tähän haasteeseen kestävä ja monipuolinen puunkäyttö on erinomainen ratkaisu. Puun monipuolisen käytön avulla voimme vähentää riippuvuutta öljystä, muovista, metalleista ja kivihiilestä.

Metsänhävitys paha, kestävä metsätalous hyvä

Ilmastokeskusteluissa on sekoitettu kestävä metsätalous sekä trooppisten metsien hävittäminen. Valitettavan usein kuvitellaan, että globaali puunkorjuusta luopuminen on ratkaisu ongelmaan. Näin ei ole.

Trooppisten metsien hävittäminen on vakava ongelma, joka tuottaa noin 20 prosenttia päästöistä. Jos raivattua metsää ei uudisteta, maankäyttö muuttuu lopullisesti. Metsä häviää. Suomen metsätaloutta tunteva ihminen ymmärtää, että tämä ei ole maassamme pelin henki. Suomessa ei hävitetä metsää. Suomessa ei ole tropiikkia.

Maailmassa on monenlaisia metsiä ja monia tapoja käyttää metsiä. Kestävä metsätalous varmistaa, että korjatun puun tilalle istutetaan uusi. Tässä on suomalaisen metsätalouden hienous, sillä metsävaramme kasvavat vuodesta toiseen.

Suomi tuottaa kestävästi

Metsäteollisuus ei havittele metsänielulaskennoilla rahaa eikä Suomi halua kikkailla metsänieluja koskevilla laskentamalleilla vaan katsoa totuutta silmiin. Metsämme ei ole päästöjen lähde vaan nielu, koska metsien kasvu ylittää roimasti niiden käytön. Kun puuta korjataan, metsien sitoma hiili varastoituu puutuotteisiin. Uudistettu metsä kasvaa ja sitoo taas hiiltä tehokkaasti. Näin ylläpidetään positiivista ilmastoluuppia.

Vihreän kullan ja runsaiden vesivarojen maana Suomella on globaali vastuu tuottaa maailmalle kestävään kulutukseen tarkoitettuja tuotteita, joita ei ole monin paikoin mahdollista valmistaa. Kestävästi hoidetut metsät ovat luonnonmukaisia aurinkopaneelejamme, jotka sitovat hiilidioksidia ja energiaa.

Suomen neuvottelijat ovat Kööpenhaminassa kovassa paikassa. Asiantuntevat neuvottelijamme tekevät varmasti parhaansa oikeudenmukaisen tuloksen saavuttamiseksi.

Täällä Ahti Fagerblom,
pienen merenneidon maa

Kirjoittaja on Metsäteollisuus ry:n ilmastopäällikkö, joka seuraa Kööpenhaminan ilmastokokouksen ilmiöitä ja päätöksentekoa maalta, mereltä ja ilmasta. Ilmastokokoukseen liittyviä juttuja ilmestyy neuvottelujen ajan tällä samalla kanavalla.