Kööpenhamina: Pannukakku vai pullataikina?

Kööpenhaminan ilmastokokouksen tulos on pettymys. Sitovat, kattavat ja tasapuoliset ilmastovelvoitteet jäivät haaveeksi. EU jäi viimeisissä neuvottelukäänteissä sivustakatsojaksi. Pitäisikö EU:n löytää lisää joustavuutta neuvottelutaktiikkaansa?

Metsäteollisuudelle kävi Kööpenhaminassa selväksi, että maailma ei ole valmis vähähiiliseen biotalouteen vaan jumittuu edelleen fossiilisiin polttoaineisiin. Uusiutuvien luonnonvarojen kuten puun käyttäminen ei edelleenkään saanut erityisasemaa. Metsänielujen määrittäminen jatkuu edelleen.

Köpiksen sitoumus ei ole mitenkään verrannollinen EU:n ilmasto- ja energiapoliittisiin sitoumuksiin. Hiilivuoto-ongelmaa ei ole ratkaistu. Yritysten tasapuolista kilpailuasetelmaa ei ole taattu. EU:n ilmastovelvoitteet muistuttavat edelleen pihatalkoita, joilla ei maailmaa saada siivotuksi.

Kehitysmaille luvattiin hilloa ilmastonmuutoksen torjuntaan, mutta kokonaisuutena neuvotteluissa syntyi vain pannukakku. Meksikon kokoukseen mennessä työ paisuu taas kuin pullataikina, mutta toivottavasti lämpimämmissä oloissa kaikki asiat saadaan vietyä päätökseen.

EU ja Yhdysvallat kaukana toisistaan

Ilmastoasioissa EU on lentänyt pitkään kovassa etukenossa, mutta tyylikäs alastulo jäi uupumaan. Viimeistään nyt on selvää, että esimerkiksi Yhdysvallat ei ole tippaakaan kiinnostunut EU:n esimerkistä ilmastoasioissa. Niinpä Köpiksen loppuratkaisuista käteen jäi Yhdysvaltojen, Kiinan, Intian, Brasilian ja Etelä-Afrikan pikavauhdilla tekemä julkilausuma.

Alkuvuonna 2010 maailman valtiot ilmoittavat omat päästövähennysaikeensa. Yhdysvalloilta on odotettavissa ’hurja’ kolmen prosentin päästövähennys vuoteen 1990 verrattuna. Näin mitäänsanomatonta tarjousta vastaan EU:n ei pidä tiukentaa omia tavoitteitaan. Tämä heikentäisi EU:n kilpailuasemaa entisestään. Sen sijaa pitäisi luoda aito neuvotteluyhteys ja löytää tie ulos umpikujasta.

Eurooppalainen teollisuus tarvitsee ilmastopolitiikalta vakautta ja mahdollisuutta ennakoida tulevaisuutta. EU:n tulisi luoda selkeät toimintaedellytykset puhtaalle teollisuudelle. Euroopalla on erinomaiset edellytykset olla biotalouden edelläkävijä, mitä myös metsäteollisuus haluaa olla rakentamassa.

Teollisuus on tekemistä, valmistamista ja tuottamista. Jotta ihmiset saavat ilmastomyönteisiä palveluja ja tuotteita järkevään hintaan, on eurooppalaista teollisuutta kannustettava kehittymään. Kehittyminen edellyttää tasapuolisia kilpailuasetelmia muun maailman kanssa.

Toivottavasti viimeistään Meksikon auringon alla sovitaan kuinka päästöjä vähennetään riittävästi ja oikeudenmukaisella tavalla.

Täällä Ahti Fagerblom,
pienen merenneidon ja joulupukin maa

Kirjoittaja on Metsäteollisuus ry:n ilmastopäällikkö, joka seuraa Kööpenhaminan ilmastokokouksen ilmiöitä ja päätöksentekoa maalta, mereltä ja ilmasta.