Kehysriihestä kasvupanostusta raideliikenteeseen

Maaliskuun kehysriihessä hallitus linjaa julkisen talouden sopeutustoimia vuosiksi 2015 – 2017. Välttämättömien julkisten menojen leikkausten ohella tarvitaan myös panostusta kasvun aikaansaamiseksi, esimerkiksi investoimalla elinkeinoelämän kannalta merkittävien liikenneyhteyksien parantamiseen.

Suomen itärajalla Vaalimaan kautta kulkevat junakuljetukset ovat muodostumassa yhä suuremmaksi pullonkaulaksi sekä henkilö- että tavaraliikenteessä.

Merkittävä kansallinen investointi on Luumäki-Imatra-Imatrankoski -ratayhteyden parantaminen. Metsäteollisuuden raakapuukuljetusten sujuvuuden turvaamiseksi on itärajan ratayhteyden kapasiteettia lisättävä ja sen toimivuus varmistettava. Liikennehankkeen rakentaminen on käynnistettävä jo alkavalla budjettikaudella.

”Luumäki-Imatrankoski -ratayhteyden parantaminen on kirjattu kansalliseen liikennepoliittiseen selontekoon jo vuonna 2012, ja suunnittelutyötä tehdään parhaillaan. Suomen puolen suunnitelmat on saatava valmiiksi tämän vuoden aikana. Varsinaisten töiden käynnistämisestä ensi vuonna on päätettävä kehysriihessä. Hankkeen toteutuminen poistaa liikenteen pullonkaulan ja siitä on hyötyä koko Suomelle”, sanoo Timo Jaatinen, Metsäteollisuus ry:n toimitusjohtaja.

Lisätietoja antaa: toimitusjohtaja Timo Jaatinen, Metsäteollisuus ry, puh. 09 132 6600