Kehysriihestä eväät talouskasvuun

Euroopan taloudessa on jo orastavia kasvun merkkejä, mutta Suomen talouden näkymät ovat vielä heikot. ”Hallituksen on käytettävä kaikki keinot suomalaisten yritysten kilpailukyvyn säilyttämiseksi ja parantamiseksi. Sopeuttamistoimissa on keskityttävä menoleikkauksiin ja vältettävä teollisuuteen kohdistuvia lisäkustannuksia tai veronkorotuksia”, sanoo Timo Jaatinen, Metsäteollisuus ry:n toimitusjohtaja.

Julkisten menojen leikkausten ohella tarvitaan myös panostusta kasvuun. Merkittävä kansallinen investointi on Luumäki-Imatra-Imatrankoski -ratayhteyden parantaminen. Liikennehankkeen rakentaminen on käynnistettävä jo alkavalla kehyskaudella.

Itärajan ratayhteyden kapasiteetin lisääminen ja toimivuus on tärkeää metsäteollisuuden raakapuukuljetusten turvaamiseksi. Metsäteollisuuden logistinen kilpailukyky paranisi myös, jos ammattiautoilijoiden dieselveron palautusjärjestelmä otetaan käyttöön.

Energiaverotuksessa on Suomessa noudatettava EU:n sallimaa vähimmäistasoa. Päästökauppakompensaatio voidaan myös Suomessa ottaa täysimääräisesti käyttöön, sillä se on toteutettavissa EU:n sallimien säännösten puitteissa.

Teollisuuden takamatka uhkaa lisääntyä

”Teollisuuden merkitys hyvinvoinnin perustana on tunnustettu monessa EU-maassa. Tuore tieto Iso-Britanniasta kertoo, että heidän hallituksensa on päättänyt tukea energiavaltaista teollisuutta seitsemän miljardin punnan toimenpidekokonaisuudella. Suomella ei ole varaa istua katsomossa tässä tiukassa kamppailussa teollisuuden sijoittumisesta”, toteaa Jaatinen.

”Suomi on saatava jälleen jaloilleen. Teollisuuden kilpailukyvyn vahvistaminen vaikuttaa myönteisesti työllisyyteen ja hyvinvointiin”, muistuttaa Jaatinen.

Lisätietoja antaa: toimitusjohtaja Timo Jaatinen, Metsäteollisuus ry, puh. 09 132 6600