Kansainvälisen ekologia- ja ekonomia E2 -puurakentamiskilpailun voittajat julkistettiin

Kansainvälisen E2 -puurakentamiskilpailun voitto jaettiin kahden kilpailijan kesken. Kilpailun arviointiryhmä valitsi voittajiksi työnimillä E2volution (Team Arup) ja Puu-Bo (Team Big) – ehdotukset.

Kouvolan kaupunki järjesti puukerrostaloratkaisujen suunnittelemiseksi ja toteuttamiseksi ekologia ja ekonomia E2 -konseptikilpailun yhteistyössä Metsäteollisuus ry:n, Sitran, Suomen Metsäsäätiön, Tekesin, KSS Energian ja Kymenlaakson liiton kanssa. Voittajat julkistettiin Kouvolassa 15.3.2011.

Voittajakohde rakennetaan Kuusankoskelle

Kutsukilpailuun osallistuneista neljästä rakennus- ja rakenne-ehdotuksesta voittajaksi valittiin kaksi työtä tasavertaisina. Voittajatyöt ovat E2volution, ryhmänvetäjänä Arup GmbH ja Puu-Bo, vetäjänään Bjarke Ingels Group BIG.  E2volutioinin taustalla on saksalaisia ja suomalaisia osaajia, Puu-Bo:n taustavoimat ovat Tanskasta, Sveitsistä ja Suomesta.

Voittajaehdotusten ansiot eroavat toisistaan, mutta ovat ominaisuuksiltaan tasa-arvoisia puukerrostalojen jatkokehityksen kannalta.  Kilpailun voittajatöiden pohjalta kehitetään puutalokonseptia ja rakennetaan asuinkerrostaloja Kuusankoskella sijaitsevalle tontille Kymijoen rannalle.

Suomesta puurakentamisen kärkimaa

Kilpailun myötä Kouvola haluaa edistää uudenlaisten puukerrostalojen teollista tuotantoa sekä perustaa Kouvolaan puurakentamisen osaamiskeskuksen. Tavoitteena on myös kehittää puurakentamiseen liittyviä uusia tuotteita metsäteollisuuden rakennemuutoksessa.

Lisätiedot:
Aimo Ahti, vt. kaupunkikehitysjohtaja ja elinkeinojohtaja
Kouvolan kaupunki
aimo.ahti@kouvola.fi

Hannu Luotonen, arkkitehti SAFA, kaavoituspäällikkö
Kouvolan kaupunki
hannu.luotonen@kouvola.fi

Harry Edelman, TkT arkkitehti
arviointiryhmän asiantuntija
Edelman Group Oy
harry.edelman@edelmangroup.fi

Metsäteollisuus ry:n puurakentamisen päällikkö Mikko Viljakainen, puh. 040 5266413