Heinäkuun lomakausi hiljensi puukauppaa

Metsäteollisuus osti heinäkuussa yksityismetsistä miljoona kuutiota puuta. Lomakausi hiljensi puukauppaa vilkkaan alkukesän jälkeen. Ostomäärä oli samalla tasolla kuin keskimäärin aiempina vuosina heinäkuussa.

Puun kysyntä on hyvä talouden epävarmuudesta huolimatta.

Koko tammi-heinäkuun ostomäärä, 10,8 miljoonaa kuutiota, oli 10 prosenttia pienempi kuin viime vuoden vastaavana aikana. Kuitupuuta ostettiin tammi-heinäkuussa 6,1 miljoonaa kuutiota ja tukkipuuta 4,3 miljoonaa kuutiota.

Hinnat vakiintuneet

Hintataso vahvistui alkuvuonna ja on nyt vakiintunut. Kantohinnat ovat korkealla pitkän aikavälin keskiarvoihin sekä metsäteollisuuden tuotteiden hintoihin nähden. Kustannustason nousu heikentää yritysten kilpailukykyä globaaleilla markkinoilla.

Mäntytukin keskikantohinta oli 57 euroa kuutiolta ja kuusitukin 59 euroa kuutiolta. Koivutukista maksettiin keskimäärin 44 euroa kuutiolta. Mänty- ja koivukuidun keskimääräinen kantohinta oli 16–17 euroa kuutiolta. Kuusikuidusta maksettiin keskimäärin 20 euroa kuutiolta.

Puulla on hyvä kysyntä

Vaikka tuotemarkkinoilla on pääosin vakaat näkymät, taloustilanteen yleinen epävarmuus heikentää ennustettavuutta ja heijastuu tuotteiden kysyntään. Alkuvuoden hitaasta puukaupan käynnistymisestä johtuen puulle on kysyntää. Puun hyvä kysyntätilanne kannattaa hyödyntää, sillä kaikkea puuta ostetaan ja hintataso on edelleen korkea.

Lisätietoja antaa:
Anu Islander, metsäasiantuntija, Metsäteollisuus ry, puh. 09 132 6678, 040 729 3678