Heinä-syyskuun ajankohtaiskatsaus: Metsäteollisuuden tuotanto Suomessa jatkoi kasvuaan

Suomessa tuotettiin tammi-syyskuussa sellua 26 prosenttia enemmän, paperia ja kartonkia 14 prosenttia enemmän sekä sahatavaraa 27 prosenttia enemmän kuin vuosi sitten samaan aikaan.

Metsäteollisuus ry arvioi, että kotimaisen tuotannon arvo oli tammi-syyskuussa noin 14 miljardia euroa eli noin neljänneksen verran enemmän kuin vuosi sitten.

"Metsäteollisuustuotteiden tuotanto kasvoi edelleen vuoden kolmannella neljänneksellä. Kasvuluvut kertovat parantuneesta kysynnästä, mutta myös ennätyksellisen heikosta vertailujaksosta viime vuonna", muistuttaa Metsäteollisuus ry:n toimitusjohtaja Timo Jaatinen.

"Metsäteollisuusyritykset ovat tehneet jo erittäin paljon kannattavuutensa eteen. Kustannuksia on karsittu, rakenteita kevennetty ja kannattamatonta kapasiteettia leikattu. Työtä kannattavuuden parantamiseksi jatketaan, mutta suomalaisen kilpailukyvyn vahvistuminen on jatkossa hyvin paljon kiinni myös kotimaiseen toimintaympäristöön liittyvistä seikoista."

"Alan tuotanto menee lähes kokonaan vientiin, jossa hintataso määräytyy kansainvälisen kilpailutilanteen mukaan. Vientiteollisuuden kustannustaakka kasvaa ensi vuodesta alkaen portaittain kiristyvän energia- ja jäteverotuksen myötä. Myös metsäteollisuuden maksamat työvoimakustannukset nousevat, koska yritykset maksavat paljon muiden alojen palkkoja ostopanosten kautta. Alan sisällä on solmittu erittäin maltillisia työehtosopimuksia, mistä kiitos kuuluu myös työntekijäosapuolelle", sanoo Jaatinen.

Heinä-syyskuun ajankohtaiskatsaus

Lisätietoja antaa: