EU:n energiapaketin vauhditettava ilmastomyönteisen metsäteollisuuden menestystä

Euroopan komission tänään julkistaman energiapaketin jatkovalmistelussa on varmistettava, että se parantaa ilmastoratkaisuja tarjoavan metsäteollisuuden kilpailukykyä maailmanmarkkinoilla. Metsäteollisuus odottaa tulevilta energiaratkaisuilta edellytyksiä kehittää tuotantoaan ja toimintaansa. Ainoastaan kilpailukykyiset yritykset voivat tehdä ympäristömyönteisiä investointeja.

Ilmastokysymysten rinnalle on nostettava kohtuuhintaisen energian saatavuus ja kansainvälisesti tasapuoliset kilpailuolosuhteet.

”Kansainvälisessä teollisuuden keskinäisessä kilpailutilanteessa Euroopalla ei ole varaa antaa siimaa kilpailijoille. Puhtaaseen tuotantoon investoineita tehtaitamme ei pidä tukistaa lisäkustannuksilla, joita muilla talousalueilla ei ole. Tästä huolimatta komissio esittää yhä tiukempia yksipuolisia ilmastotavoitteita”, tiivistää Timo Jaatinen, Metsäteollisuus ry:n toimitusjohtaja.

Tiukat EU-tavoitteet ja niistä aiheutuvat kustannukset ajavat tehtaat entistä ahtaammalle, ellei tilannetta korjata. Maailmanlaajuisessa kilpailussa oleville yrityksille on jaettava riittävä määrä maksuttomia päästöoikeuksia sekä kompensoitava täysimääräisesti päästökaupasta aiheutuvat epäsuorat kustannukset. Lisäksi on löydettävä ratkaisuja, jotta päästökauppa ei ohjaa jalostuskelpoista puuta energiantuotantoon.

Komission päätös luopua maakohtaisista uusiutuvan energian tavoitteista on oikea. Päästökaupan ulkopuolisilla sektoreilla, kuten liikenteessä, EU:n on kuitenkin tehtävä pitkäjänteistä politiikkaa ja oltava johdonmukainen tehtyjen 2020-linjausten kanssa.

Euroopassa on tarpeen katsoa ilmastokysymyksiä energiantuotantoa laajemmasta näkökulmasta. Kulutusta ohjaava teollisuuspolitiikka voisi tarjota ratkaisuja myös ilmastonmuutoksen torjuntaan. Metsäteollisuuden visio vähähiilisestä tulevaisuudesta pohjautuu biotalouteen – uusiutuvista ja kierrätettävistä luonnonvaroista resurssitehokkaasti valmistettuihin tuotteisiin.

”EU:n talousahdingossa haikaillaan teollista renessanssia. On aika siirtyä puheista tekoihin. Kun valmistamme tavaramme itse, käytämme omia uusiutuvia luonnonvarojamme, niin otamme myös ympäristövastuun omiin osaaviin käsiimme. Etulyöntiasema ilmastomyönteisille biotaloustuotteille ohjaisi kulutusta vastuulliseen suuntaan”, summaa Jaatinen.

Lisätietoja antaa:

Timo Jaatinen, toimitusjohtaja, Metsäteollisuus ry, puh. 09 132 6600