EU päättää huutokauppajärjestelmästä vapautettavat alat vasta 2010

EU:n komission eilen 23.1. julkistama ehdotus päästökauppajärjestelmän uudistamiseksi ei vielä sisällä päätöksiä aloista, jotka jätetään päästöoikeuksien huutokaupan ulkopuolelle vuodesta 2013 alkaen.

Metsäteollisuuden kannalta on positiivista, että sellu- ja paperiteollisuus kuuluu aloihin, joita harkitaan vapautettavaksi päästöoikeuksien huutokaupasta energia-intensiivisyyden ja kovan kansainvälisen kilpailun perusteella. Metsäteollisuutta ja muita energiavaltaisia aloja koskevat päätökset tehdään kesällä 2010.

EU:n komission eilisen energiapaketin sisältämä päästökauppajärjestelmän uudistus lähtee siitä, että päästöoikeudet tulevat maksullisiksi vuodesta 2013 alkaen. Näiden huutokaupattavien päästöoikeuksien osuutta kasvatetaan portaittain. Vuoden 2008 kuluessa EU:n komissio selvittää, mitkä energiavaltaiset alat mahdollisesti vapautetaan päästöoikeuksien huutokaupasta.

Selvityksessä käytettäviä kriteerejä ovat teollisuudenalan energiaintensiivisyys, päästökaupasta aiheutuva kustannusten nousu, mahdollisuus siirtää kustannuksia hintoihin, kansainvälisen kilpailun merkitys sekä vaikutus alan kannattavuuteen.

"Suomen metsäteollisuudelle päästöoikeuksien maksullisuus eli huutokauppa toisi 125 – 300 miljoonan euron lisäkustannukset vuosittain. Tämä on maksu, jota ei ole mahdollista siirtää lopputuotteiden hintoihin. Se heikentää alan kannattavuutta ja mahdollisuuksia investoida energiatehokkuuteen sekä uusiutuvaan energiaan. On mahdotonta investoida puhtaaseen energiaan, jos kustannuksia kasvatetaan samanaikaisesti poliittisilla päätöksillä", sanoo Metsäteollisuus ry:n toimitusjohtaja Anne Brunila.

On myönteistä, että komissio mahdollistaa energiavaltaiselle teollisuudelle huutokauppaa pehmeämmän käsittelyn. Suomalaiset EU-neuvottelijat ovat tehneet hyvää työtä metsäteollisuuden erityispiirteiden esiintuomiseksi komission virkamiehille.

Stefan Sundman, energiapäällikkö, Metsäteollisuus ry,

___________________________________________________

Tilaa metsäteollisuuden uutiskirje – tuoreimmat uutiset ja taustat alalta nopeasti suoraan omaan sähköpostiisi. Tilaa osoitteessa www.metsateollisuus.fi /  Uutiset 3 minuutissa!