Etätunnistus tekee maailmasta toimivamman

Etätunnistuksen läpimurto on kansainvälisten asiantuntijoiden mukaan lähestymässä nopeasti sekä kuluttajatuotteissa että teollisuudessa. Suomalaiset metsäteollisuusyritykset ovat kehityksen kärkijoukossa.

RFID-tunnisteella (Radio frequency identification, RFID) voidaan merkitä mikä tahansa tuote tai alusta, johon pieni ja kevyt etätunniste voidaan kiinnittää. Tunnisteen avulla tuote voidaan yksilöidä, ja kertoa esimerkiksi sen alkuperä ja ikä, valmistustapa sekä käyttöohjeet.

Tunnisteita käytetään esimerkiksi kirjastoissa ja kirjakaupoissa kirjojen jäljittämiseen. Niitä käytetään myös pääkaupunkiseudun julkisen liikenteen matkakorteissa. Lääkepakkauksissa tunnisteet varmistavat lääkkeen aitouden.  Aikakauslehdessä tunniste linkittää verkkomedian ja perinteisen printtilehden.

Etätunnistus tehostaa tavara- ja informaatiovirtoja, parantaa palveluita ja helpottaa ihmisten arkea

Kuluttaja hyötyy sujuvista arjen palveluista esimerkiksi liikenteessä ja maksamisessa sekä turvallisista tuotteista.

Etätunnistuksen avulla kuluttajille voidaan tarjota helppo pääsy erilaisiin hyöty- ja viihdepalveluihin. Myös terveydenhoidossa ja vanhusten elämänlaadun parantamisessa on paljon mahdollisuuksia.

Lisätietoja: Antro Säilä, johtaja, liiketoiminta- ja innovaatioympäristö