Energia on ydinkysymys

Energia on metsäteollisuuden tärkeimpiä tuotannontekijöitä puuraaka-aineen ohella. Energia ja puu ovat kehittyvän metsäteollisuuden perusedellytyksiä, joiden tasaisesta saatavuudesta huolehtimalla kannustetaan kotimaisia investointeja.

Yhteiskunta kehittyy ja sen energiatarpeet muuttuvat. Uutta sähköntuotantoa tarvitaan vähentämään tuontiriippuvuutta, korvaamaan poistuvaa sähkön tuotantokapasiteettia ja vastaamaan kasvavaan kulutukseen. Metsäteollisuus voi investoinda Suomeen, kun täällä on käytettävissä ympäristöystävällisesti tuotettua sähköä kilpailukykyisellä kustannustasolla.

Metsäyhtiöt hankkivat energiaa myös ulkopuolisista voimalaitoksista ja sähkömarkkinoilta. Metsäteollisuudelle tärkeitä, vähäpäästöisiä energialähteitä ovat biomassan lisäksi ydinvoima ja vesivoima, jotka varmistavat tasaisen sähkön saannin kaikkina aikoina, myös kovimpina pakkaspäivinä.

Energia 24/7
Paperi-ja sellutehtaat tarvitsevat sähköä tasaisesti ympäri vuoden, koska ne toimivat vuorokauden ympäri seitsemänä päivänä viikossa. Tehtaiden omista voimalaitoksista saadaan noin 40 prosenttia sähköstä, josta suurin osa on tuotettu biopolttoaineilla.