Ammattiliitto Pron lakko vaarantaa Suomessa sijaitsevat tukitoiminnot

"Ammattiliitto Pron uhka lakon laajentamisesta on käsittämätön. Miksi Pro uhkaa pysäyttää suomalaisen metsäteollisuuden toiminnan ja vaarantaa tukitoiminnoissa työskentelevien jäsentensä työpaikat?" kysyy Metsäteollisuus ry:n Jari Forss.

"Pron toiminta ei ole enää missään suhteessa sen ajamiin tavoitteisiin ja sen toiminta vaikuttaa myös muihin ammattiryhmiin. Lakon laajennus tulee väistämättä johtamaan siihen, että tukitoimintojen sijaintimaita joudutaan arvioimaan uudelleen. Jatkuva lakkoileminen ei ainakaan paranna suomalaisten toimihenkilöiden asemaa", sanoo Metsäteollisuus ry:n varatoimitusjohtaja Jari Forss.

Alun perin kiista koski yhden prosentin paikallisen erän jakamista, josta päästiin sopimukseen muiden ammattiryhmien kanssa. Tämän jälkeen Pro ilmoitti lakolla uhaten haluavansa muuttaa alan palkkausjärjestelmää. Työehtojen kehittämisen on tapahduttava neuvottelupöydässä eikä aina valtakunnansovittelijan välityksellä.

Pro on ilmoittanut laajentavansa paperiteollisuuden toimihenkilöiden lakon Stora Enson ja Metsäliiton toimihenkilöihin kahdeksi viikoksi keskiviikosta 27.4. alkaen. Pro aloitti UPM:n toimihenkilöiden lakon 6.4. ja sen on ilmoitettu päättyvän 20.4. Lisäksi Pron ilmoittama paperiteollisuuden toimihenkilöiden ylityökielto alkoi 1.4.

Paperiteollisuuden toimihenkilöiden työehtosopimuksen piiriin kuuluu runsaat 3 000 henkilöä.

Lisätietoja antaa:
Jari Forss, varatoimitusjohtaja, Metsäteollisuus ry, puh. (09) 132 4440, 040 570 7652
Seuraa neuvottelutilanteen etenemistä nettisivuilla: www.metsateollisuus.fi