Ahtaajien lakko tekee tyhjäksi sahateollisuuden vuosien ponnistelun

Pölkky Oy:n toimitusjohtaja Jouko Virranniemi ja Kinnaskoski Oy:n toimitusjohtaja Jyri Nenonen ovat erittäin huolissaan ahtaajien lakon vaikutuksista sahateollisuuteen. Vientitulot ovat tyrehtyneet, ja asiakkaat ihmettelevät tilannetta.

"Jokainen lakkopäivä jättää pihallemme 30 autokuormallisen verran tavaraa, jota ostaja odottaa. Toimitukset kärsivät jo helmikuussa, koska kuljetusvälineistä oli pulaa," sanoo Pölkky Oy:n toimitusjohtaja Jouko Virranniemi. Pölkky Oy valmistaa sahatavaraa ja jalosteita Kuusamon lisäksi Taivalkoskella ja Oulussa.

”Tuotantoa on vielä pystytty pyörittämään, mutta vientilaskutus on ehtynyt. Asiakkailta ympäri maailman tulee huolestuneita yhteydenottoja siitä, milloin heidän tarvitsemansa toimitus on tulossa. Tässä tilanteessa saha ei voi luvata mitään.”

Virranniemeä harmittaa erityisesti tehdyn työn valuminen hukkaan. "Olemme vuosia panostaneet asiakassuhteisiin esimerkiksi Japanissa. Nykyaikainen kaupankäynti perustuu tasaiseen toimitusvirtaan, jolloin asiakkaan ei tarvitse sitouttaa omaa pääomaansa varastoihin. Toimitusten tyrehtyessä myös asiakkaamme ovat vaikeuksissa. Milloin heiltä loppuu kärsivällisyys?"

Ahtaajien lakon vuoksi myös Pölkky Oy:n käyttämien paikallisten kuljetusliikkeiden tilanne on hankala. "Meillä on hyvät suhteet kymmenkuntaan kuljetusliikkeeseen, joiden toiminta perustuu Pölkyn kuljetuksiin. Kuinka kauan he pärjäävät ilman kuljetuksia?"

Jouko Virranniemi kertoo, että tuotannon suhteen tämä viikko on ratkaiseva. Viimeistään ensi viikolla on pakko päättää, joutuuko Pölkky turvautumaan historiansa aikana ensimmäistä kertaa lomautuksiin. Mielellään hän ei sitä tee.

Myös Kinnaskoski Oy:n toimitusjohtaja Jyri Nenonen on harmissaan lakon jatkumisesta. 80 prosenttia Kinnaskoski Oy:n Vilppulassa Pirkanmaalla valmistamista, asiakkaiden tarpeisiin räätälöidyistä sahatavaratuotteista menee vientiin. Tuotteet menevät pääosin Keski-Eurooppaan, mutta myös Japaniin toimitetaan tavaraa. "Olemme voineet vielä tähän saakka toimia normaalisti, mutta perjantaina on päätettävä tuotannon jatkumisesta. Kaksi viikkoa on tavaraa tuotettu varastoon ja se alkaa jo rasittaa yrityksen taloutta."

Kinnaskosken keskieurooppalaiset asiakkaat ovat hermostumassa toimitusten puuttumista. "Tuotamme asiakastuotteita, jotka on räätälöity ostajan tarpeisiin. Näitä ei ole aivan helppo korvata. Mutta sahatavaraa tuotetaan lähes kaikkialla, kyllä varmasti jostakin Suomen ulkopuolelta löytyy saha, joka on valmis nappaamaan meidän asiakassuhteemme. Lakon jälkeenkään asiat eivät helposti palaa entiselleen," sanoo Nenonen. Yrityksistä huolimatta korvaavia kuljetusreittejä ei ole löydetty.

Lisätietoja: Antro Säilä, johtaja, liiketoiminta- ja innovaatioympäristö, Metsäteollisuus ry, puh. 09 132 6633,  040 589 1891