Ahtaajien lakko syö sahateollisuuden mahdollisuuksia rakentamisen sesongin käynnistyessä

Ahtaajien lakko vaikuttaa seuraavaksi sahateollisuuden tuotantoon. Kuljetusalan lakon uhka vähensi sahatavaran toimituksia Suomesta jo helmikuussa noin viidenneksellä.

Ahtaajien lakko katkaisi vientitulot samalla kun tuotanto- ja raaka-ainemenot juoksevat edelleen. Ahtaajien lakko estää suomalaisen sahatavaran toimittamisen markkinoille keväällä viriävään rakentamiseen.

”AKT:n toimet iskevät pahasti sahateollisuuteen, joka on kärsinyt taantumasta paljon. Sahateollisuuden vientitulot ovat tyrehtyneet, sillä asiakas maksaa vain toimitetusta tavarasta. On erittäin vaikeaa myydä mitään, ellei toimituspäivää voida luvata. Lakko syö sahateollisuutta,” sanoo Metsäteollisuus ry:n liiketoiminta- ja innovaatioympäristöstä vastaava johtaja Antro Säilä.

”Sahateollisuudella on ollut vaikeuksia saada tarpeeksi tukkia sahattavaksi. Nyt kun sää sallii kaikenlaisten kohteiden korjuun, puun ostoa on jatkettava ja sovittujen kauppojen puut on korjattava ennen kelirikkoaikaa, vaikka tulovirta on kuihtumassa. Taantumasta toipuvalle sahateollisuudelle tämä on erittäin kova paikka. Täytyy muistaa, että puuraaka-aineen osuus sahateollisuuden kustannuksista on jopa 70 prosenttia,” sanoo Säilä.

Vientikuljetusten katkettua varastot täyttyvät noin viikossa.  Jos sellutehtaat seisahtuvat, on sahoilla sahauksen sivutuotteena syntyvän selluhakkeen varastoinnille tilaa yleensä vain pariksi päiväksi.

Kevät on kriittistä vientitoimitusten aikaa

”Sahatavaraa toimitetaan vientiin rakentamisen rytmissä. Kevät on rakennusten aloitusten ja sahatavaran vientitoimitusten kannalta kriittinen aika. Ostajien varastot ovat nyt taantuman jälkeen pienet koko ketjussa, minkä vuoksi tarvittaisiin nopeita toimituksia. Nykyaikainen kaupankäynti vaatii täsmällisiä toimituksia myös varastoihin sitoutuvan pääoman pienentämiseksi,” sanoo Säilä.

Sahatavaran viennin arvo vuonna 2009 oli 933 miljoonaa euroa. Suomen sahateollisuuden tuotannosta vietiin 70 prosenttia. Suurimmat vientimaat olivat Egypti, Iso-Britannia ja Japani.

Sahojen vientitulot suoraan metsänomistajan lompakkoon

”Sahat toivat metsänomistajille viime vuonna pelkästään tukkien jalostamisen vientituloihin perustuvaa rahaa 600 – 700 miljoonaa euroa. Lisäksi sahojen kautta kulkee myös suuri osa kuitupuun raaka-ainevirroista ja kantorahatuloista. Näiden vientitulojen merkitys on erityisen suuri metsäisille maakunnille, joissa muuta teollisuutta on vähän,” sanoo Säilä.

Antro Säilä, johtaja, liiketoiminta- ja innovaatioympäristö, Metsäteollisuus ry, puh. 09 132 6633